«Habrá reuniones en Shenzhen (sureste) y Pekín con empresarios chinos para ver oportunidades comerciales entre ambos países; creemos que Uruguay puede ser una plataforma de negocios para China para entrar a América Latina y otros países, principalmente en nuestro sector, [ya] que tenemos presencia desde EEUU hasta el sur de Argentina», afirmó Loureiro.
The trip will run from 31 February to 6 February and will coincide with the 30th anniversary of diplomatic relations between Beijing and Montevideo, which will be celebrated on 3 February.
Este 23 de enero llega a Uruguay el canciller chino Wang Yi, entre otras cosas para discutir con el Gobierno de Tabaré Vázquez la posibilidad de establecer una «asociación estratégica integral» entre ambos países, la misma que China tiene con Argentina y Brasil, publicó el semanario local Búsqueda.
El presidente de Cuti agregó que también considera que China puede ayudar a Uruguay a «entrar al mercado de Oriente».
«Este tipo de misiones son importantes para saber cómo hacer negocios» en ese país asiático, afirmó.
The Uruguayan delegation will travel to China on the 31st of this month, and will be headed by Minister Cosse and made up of 30 businessmen, most of them from Cuti, as well as representatives from different government agencies, such as the National Telecommunications Administration.
Antonio Carámbula, executive director of Uruguay XXI, the state agency in charge of investment and export promotion, will also travel.
«El objetivo es afianzar las relaciones con China; vamos a visitar distintas empresas de tecnologías de la información (TIC) como Huawei, ZTE, una número uno en drones y una compañía que se dedica a la construcción de robots con fines educativos e industriales, todas en la ciudad de Shenzhen; luego en Pekín vamos a ver a la empresa Baidu, que es la más avanzada en inteligencia artificial» de ese país, informó Loureiro.
On February 3, there will also be protocol activities for the 30th anniversary of diplomatic relations between China and Uruguay.
Cuti entrepreneurs also hope to do business in China and partner with Chinese companies to do business in other markets.
«Tenemos que ver cómo incorporar software uruguayo a empresas y productos chinos», indicó.
Two Uruguayan companies of the sector are already installed in China: Genexus and Human PHI.
«Es importante tener claro los aspectos culturales para hacer negocios en China y con empresas chinas, estas misiones son importantes para eso», afirmó.
Currently Uruguay exports ICT products to 52 countries, mainly to the USA, between 50 and 60%, and secondly to Argentina, with 7%, followed by several other destinations with 5%, including Spain, Switzerland, Japan, Colombia.
The SITC hopes to increase exports to China, which today account for less than 1% of the total.
Sixty-six percent of Uruguay's ICT exports are software implementation and custom software development services, while 34% are software licenses.
The annual export of Uruguay's ICT sector is US$400 million, he reported.
Cuti participated in the China LAC 2017 event held last November in the Uruguayan city of Punta del Este (southeast) and also plans to be present when that business summit is held in the Chinese city of Zhuhai (southeast) later this year.
Source: Sputnik, Montevideo.
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